Cornelis de Lorm

De kunstnijverheidscollectie van de Glasfabriek Leerdam

2001

Nationaal Glasmuseum Leerdam
17.03.01 / 25.06.01
Cornelis de Lorm (1875-1942)
Theeservies, 1919
Linosnede van Andries Copier
Uitvoering N.V. Glasfabriek Leerdam
Collectie Nationaal Glasmuseum Leerdam

Het Nationaal Glasmuseum heeft een opstelling gewijd aan het gebruiksglas van Cornelis de Lorm. De tentoonstelling past in het streven van het Nationaal Glasmuseum Leerdam om in de komende pereiode, aan de hand van kleinere presentaties, een compleet beeld te schetsen van de productie van de glasfabriek Leerdam. Eerder werden de Leerdam Serica van Andries Copier (2001) en het glaswerk van Chris Lanooy (2002) centraal gesteld. 

Terwijl K.P.C. de Bazel (1869-1923) zich voorbereiidde op het ontwerpen van een servies van persglas, werd in 1917 de Haagse kunstenaar Cornelis de Lorm (1878-1945) als tweede ontwerpers van kunstnijverheidsglas door Cochius, directeur van de glasfabriek uitgenodigd. Hoewel De Lorm geen opleiding op het gebied van kunstnijverheid had genoten en voor zijn levensonderhoud als ambtenaar werkzaam was, speelde hij een grote rol in de kunstnijverheid van zijn tijd. Zo beherde hij sinds 1916 een kunsthandel ‘De Zonnebloem’ een verkooplokaal voor vernieuwende kunst en kunstnijverheid, waaronder glaswerk naar ontwerp van De Bazel. Als eerste ontwierp hij een de druppelkaraf, logisch en smaakvol van vorm: Bij de vormgeving is hij uitgegaan van de meest basale techniek die de glaskunst kent; het glasblazen. Een tweede ontwerp is de bowlkom, die 5 Liter kan bevatten en waarbij bowlglaasjes horen, die de hoofdvorm zonder het deksel weergeven, alsook een glazen blad. Voorts ontwierp De Lorm een reeks voorwerpen voor dagelijks gebruik, alsook een tweetal sober en doelmatige glasserviezen uit respectievelijk 1920 en 1923, Normaal geheten.


Colofon

Opdrachtgever: Nationaal Glasmuseum Leerdam
Projectleiding: Job Meihuizen