Migrating Ceramics

2016

Keramiekmuseum Het Princessehof
Studio Glithero
Blueware vase, 2011
Uitvoering kunstenaar

‘Keramiek, dat een traditionele achtergrond combineert met hedendaags design, zal een van de elementen van de toekomstige trends zijn’ [Lidewij Edelkoort op de openingsconferentie van de Istanbul Design Week, 2011].

Ter gelegenheid van Leeuwarden – Fryslân Culturele hoofdstad van Europa 2018 zijn twee tentoonstellingsconcepten uitgewerkt. 

Concept

In samenwerking met verschillende Europese partners presenteert Keramiekmuseum Princessehof onder de titel ‘Migrating Ceramics’ een tentoonstelling over het gebruik van keramiek door 21e eeuwse ontwerpers. Van 3 maart 2018 tot juni 2017 toont het museum een selectie afkomstig van internationale fabrieken en werkplaatsen.

Migrating Ceramics brengt de keramische vaardigheden van verschillende traditionele fabrieken in Europa samen met de talenten van enkele van de beste internationale ontwerpers. Het koppelen van de vindingrijkheid en ervaring van een aantal van deze internationale ontwerptalenten met de kennis en kunde van traditionele fabrieken is de sleutel tot het Migrating Ceramics 2018 project. De ontwerpers zullen ‘artist-in-residence’ zijn in de werkplaatsen van verschillende Europese keramiekfabrieken en werken aan een nieuw product. Ze zullen zich onderdompelen in de rijke traditie van de verschillende keramiekfabrieken en dit handwerk verrijken met nieuwe ontwerpen en moderne technieken. Zij combineren traditie met hedendaags design. Noord en Zuid, Oost en West zullen van gedachten wisselen over elkaars traditionele ambachten.

Migrating Ceramics 2018 is een ambitieus multinationaal project, dat wordt gecoördineerd door Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden en het Europees Keramisch Werkcentrum | EKWC, beide in Nederland. Ons netwerk bestaat uit verschillende Europese regionale fabrieken met een lange en levendige geschiedenis in de keramische industrie en productie. Wij mikken op tenminste zes Europese partners (Sèvres; Frankrijk, Stoke-on-trent; Verenigd Koninkrijk, Meissen; Duitsland, Zsolnay; Hongarije, Vista Allegre; Portugal; Iznik; Turkije, Royal Copenhagen; Denemarken, Bitossi; Italië, Augarten; Oostenrijk, Serax; België) en tenminste twee partners uit het Verre Oosten (Arita; Japan, Icheon; Korea en Jingdezhen; China). Een selectie van (overwegend Nederlandse) Hedendaagse ontwerpers is gemaakt. Een aanvraag bij het Creative Europe Programma van de Europese Unie is voorbereid.

Een tweede concept, waarin vooral de nadruk wordt gelegd op de samenwerking tussen hedendaagse Nederlandse ontwerpers en keramiekbedrijven wordt uiteindelijk uitgewerkt binnen de tentoonstelling ‘Made in Holland’, welke gerealiseerd wordt in 2018.


Colofon

Opdrachtgever: Keramiekmuseum Het Princessehof, Kris Kallens, Femke Haijtema
Concept: Job Meihuizen
Advies: Ellen Adriaansen 
Communicatie & Marketing: Denise Hendriks