Hanneke Fokkelman – ledenobject

2007

Vereniging van vrienden van Modern Glas
Hanneke Fokkelman
Anemoon, 2007 (oplage 126)
h. 17 cm.

Hannke Fokkelman (1955) heeft zich binnen het Nederlandse glas altijd als een volledig onafhankelijke en buitengewoon oorspronkelijke beeldend kunstenaar laten zien. Zij werkte zij van 1979 tot 1982 in de Oude Horn, het glasatelier van Willem Heesen. Daar maakte zij kennis met de mogelijkheden en onmogelijkheden van het materiaal. Ze leerde om de ambachtelijke kant van het glasblazen onder de knie te krijgen. Zij studeerde van 1983 tot 1985 aan de glasafdeling van de Gerrit Rietveld Academie. In deze tijd maakte de afdeling juist een verschuiving door van een ambachtelijke- in de richting van een zeer vrije, sculpturale benadering van het materiaal. Glas werd steeds meer losgekoppeld van de traditionele functionale vorm en er kwam veel ruimte voor een conceptuele benadering. Fokkelman ontwikkelde hier een geheel eigen stijl. Het ongepolijste afstudeerwerk van Fokkelman zorgde samen met dat van – de in hetzelfde jaar afstuderende – Tim Shaw (1959) en Richard Price (1960) voor een flinke discussie over beeldende kunst in glas. Hun werk was verre van glazig en negeerde de intrinsieke eigenschappen van het materiaal als glans en transparantie. Nieuwe referentiekaders moesten gezocht worden. Het werk had weinig met het tot dan toe bekende glas. 

Vanaf het midden van de jaren negentig ontstaat een veelvormig oeuvre. Onder meer ontstaan in deze jaren, in Italiaanse technieken, geblazen vaasvormen. De natuur is een steeds terugkerend thema in haar werk. In de eerste tentoonstelling bij Galerie Carla Koch toont zij bijvoorbeeld haar prachtige ‘tulpenschalen’. Daarnaast ontstaan in een vorm gesmolten vormen uit pate de verre. Later ontstaan de eerste ingezaagde vormen, die tot op de dag van vandaag kenmerkend zijn voor het oeuvre van Fokkelman. Deze naar zeedieren verwijzende vormen zijn zeer dik geblazen. Na koeling worden ze ingezaagd met een diamantzaag, daarna weer gezandstraald en op een lage temperatuur verwarmd. Het lijnenspel dat hiermee ontstaat geeft de werken een ingetogen uitstraling. De krachtige ingreep die het zagen in het glas impliceert staat daarmee haaks op het resultaat Fokkelman zoekt steeds het uiterste op in haar werk. Zij weet een hoge mate aan originaliteit te koppelen aan een fabuleuze veelzijdigheid op het gebied van techniek. Iedere creatie is een avontuur, ieder object is uniek. Sinds 2001 heeft zij weer een eigen studio, in Frankrijk. Dit jaar maakte zij het ontwerp voor het ledenobject van de Vereniging van Vrienden van Modern Glas. Het licht wordt gevangen in een veelkleurige anemoon.

  


Colofon

Opdrachtgever: Vereniging van vrienden van Modern Glas
Kunstenaar: Hanneke Fokkelman
Selectiecommissie: Geer Pouls, galeriehouder ‘Brutto Gusto’, Rotterdam / Berlijn. Carine Neutjens, (glas)-kunstenaar. Job Meihuizen, conservator Nationaal Glasmuseum Leerdam.