De successen van Leerdam

1999

Museum voor Sierkunst, Gent
De Successen van Leerdam, 1999
Grafisch ontwerp Van GOG ontwerpers
Collectie Nationaal Glasmuseum Leerdam

Waarom is het Leerdamse glas zo wereldberoemd geworden? Wat dreef de kunstenaars, architecten en fabrikanten aan het begin van de twintigste eeuw, waardoor Leerdam een revolutie in de glasvormgeving veroorzaakte? Tegen welke negentiende eeuwse opvattingen en vormen zetten zij zich af?  Aan de hand van 30 iconische stukken van onder andere De Bazel, Berlage, Copier en Meydam wordt in de tentoonstelling ‘de Successen van Leerdam’ in het Nationaal Glasmuseum Leerdam een historisch beeld geschetst van het verband tussen vorm en ideaal.. Of misschien beter gezegd: tussen droom en daad. Het eerste modern vormgegeven glasservies van De Bazel naast Leerdam Unica van Copier. Geperst Jeekelglas naast vormglazen van Lebeau. Cactuspotten uit Graniver naast het persglazen servies Neerlandia. Het Calvéflesje naar ontwerp van Floris Meydam naast een serie industriële vazen. Het beroemde gildeglas naast de onbekende experimenten van Bruno Ninaber van Eyben en het nieuwste servies van Siem van der Marel. De eerste Leerdam Serica van Copier naast die van Jan van der Vaart en Maria van Kesteren.  En omdat veel van dit glaswerk zo ruim verspreid is, zal je zeker ontwerpen die in de tentoonstelling te zien zijn, herkennen! 

  • Leerdam Glas 1878-1998
    1998
    Annet van der Kley-Blekxtoon
    Uitgeverij Antiek Lochem
    ISBN 90-74213-20-0

Colofon

Opdrachtgever: Nationaal Glasmuseum Leerdam
Projectleiding: Job Meihuizen
Grafische vormgeving: Van Gog-ontwerpers / Joost van Grinsven